6 veelgemaakte yogafouten

09 mei 2017

Ik vind yoga een zaligheid voor mijn lichaam en geest, maar dat is niet altijd zo geweest (hé, dat rijmt). Toen ik er net mee begon, vond ik het ongelooflijk saai. Bovendien boekte ik geen vooruitgang. Gaandeweg werd ik me bewust van een aantal drempels die me ervan weerhielden een goede yogi te worden. Deze drempels zorgen er waarschijnlijk voor dat ook jij niet van de vele voordelen van yoga kan genieten (over de voordelen van yoga schreef ik eerder al een blogpost: yoga, zoveel meer dan alleen ‘zen’).

Het is geen ramp als je één van onderstaande fouten maakt. Het is net heel normaal, vooral als yoga nog nieuw voor je is. Ik betrap mezelf er nog regelmatig op. Probeer te letten op deze ‘foutjes’ en je komt al een heel eind vooruit!

1. Je bent ongeduldig
Yoga vraagt veel geduld. Bepaalde houdingen lukken nu eenmaal niet van de eerste keer. Oefenen is dus de boodschap en leer trage progressie appreciëren. De voldoening die je krijgt wanneer je een pose waar je al lang op hebt geoefend plots kan, is enorm.

2. Je let niet op je ademhaling
Je ademhaling is de leidraad van yoga. In het begin is het best lastig om zowel op je houding als op je ademhaling te letten. Ik raad daarom aan om als beginner eerst een aantal lessen te volgen. Een yogadocent helpt je bij het aangeven van het ritme. Door juist te ademen, worden bepaalde poses makkelijker en kan je ze daardoor langer volhouden.

3. Je vergelijkt jezelf met anderen
Yoga is geen wedstrijd. Je doet het voor jezelf en voor niemand anders. Makkelijker gezegd als gedaan, maar focus op hoever jij al gevorderd bent en niet op de ultralenige persoon op het matje naast je. 

4. Je forceert houdingen 
Luister naar je lichaam. Het is normaal dat je moet wennen aan nieuwe houdingen maar forceer je lichaam nooit. Daardoor kan je alleen maar blessures oplopen. Lukt een bepaalde houding niet? Vraag raad aan je yogadocent. Vaak bestaan er verschillende variaties op de houdingen, zo kan je de pose toch meedoen. 

5. Je negeert pijn
Pijn negeren is nooit een goed idee. Hier geldt hetzelfde als bij puntje 4: vraag raad aan je yogadocent. Gaat het echter om spierpijn, door bijvoorbeeld een stevige workout de dag voordien, dan kan je rustig doorgaan. Yoga is een goede manier om stijve spieren terug soepel te maken.

6. Je oefent niet regelmatig
Je haalt de meeste voordelen uit yoga als je het regelmatig doet. Oefening baart wel degelijk kunst. Wil je echt een ervaren yogi worden? Dan zal een uurtje per week niet volstaan. Ikzelf probeer een drietal keer per week mijn yogamat boven te halen. 

Namaste!